Božidar Petrač, 2003.
«Radekizam» se u hrvatskoj satiričkoj poeziji osovio kao
novi književno-teoretski pojam. Zahvaljujući svojoj prepoznatljivosti poslužio
je kao zamjena za niz specifičnih književnih vrsta – epigrame, aforizme,
maksime, gnome, sentencije. Iznašašće samog autora Ladislava Radeka, koji je
svojim četirim knjigama uspio izgraditi svoj «satirikon», svoju neposrednu
satiričku reakcijuna velika pitanja naše male svakodnevice. U dosadašnjim
zbirkama Commedia vitae, Paklena obala, Obraz u naličju i Zoon
politikon postigao je zamjetno visoku kakvosnu razinu, te su ga kao vrsna
satiričara prepoznali i Igor Mandić, i Ernest Fischer, i Zvonimir Bartolić, i
Ivo Kalinski, i Ivan Kutnjak, i Milivoj Slaviček. Pridodaju li se još neki napisi
koji su u povodu izlaska iz tiska neke od spomenutih knjiga bili objavljeni, s
pravom se može reći da satirička poezija Ladislava Radeka ima vrlo živu i bogatu
recepciju. Svaki od rečenih kritičara našao je u toj poeziji neko «zrje», neko
zrnce, te ga sa svoga motrišta predstavio u svjetlu koje mu se činilo
najboljim. Mandić je, primjerice, zapazio iznimnu vrijednost Radekove poente;
Fischer je naglasio njegovu jednostavnost, Bartolić njegovu autentičnost,
Kutnjak izravnost, Kalinski duhovitost, Slaviček aktualnost.
Joža Horvat, 1993.
U tuzi koja nas okružuje, u
suludosti, koja nas zbunjuje, u zločinima koji nas užasavaju, vrijedno je naići
na Ladislava Radeka, vrijedno je osluhnuti njegove riječi. Jest, njegovi su
stihovi oporog okusa, otužan je njegov osmijeh, tu i tamo crni humor, ali uza
sve to, njegovi su pjesmotvori nepresušiv izvor vjere u čovjeka i njegovu bolju
budućnost.
Ladislav Radek, «Paklenom
obalom», na najbolji mogući način produžava svoj književni opus.
Prof. dr. Zvonimir Bartolić, 1990.
U zbirci Commedia vitae Ladislav Radek nije mogao izbjeći
sudbinu svojih poznatih i nepoznatih predšasnika. I on je morao prihvatiti
ulogu ne samo opservatora svakodnevlja nego i opservatora dnevne političke
morfologije.
Commedia vitae humorističko je i satiričko zrcalo životnog
panoptikuma i političkog ringišpila. Nalazeći se čas pod čizmama života, a čas
opet u hiperionskim visinama, čas promatrajući život s pozicija žabe, čas opet
s pozicija sove-sofije, radek je preko svojega zrcala bilježio refleksije
života nervom pravog humorista i satirika. U toj se ulozi, osim u primjerima
kada ga brus stilske izoštrenosti nije najsretnije služio, uglavnom uspio
trajno održati, pa i bez balasta simuliranih kakofemizama. U tom se smislu
radek i javlja kao autentičan opservator – i usprkos neminovnih vremenskih
korektura – naših ljudskih kontrapozicija, naših obrnutih svijesti i savjesti,
naših – dobro prepoznatljivih – obrnutih svjetova.
U nas bijaše poznatim aforističarem Ante Dukić od starijih,
te već spomenuti Krklec od nedavnih.Među današnjim se aforističarima, sumnje u
to nema, ističe autor ove zbirke aforizama, Ladislav Radek, rođen 1939. u
Mihovljanu kraj Čakovca. Pošao je (u «Paklenoj obali») od satiričke poezije –
kraćih i dužih pjesama/komentara – da bi preko epigrama, malih rimovanih
oblika, došao do još sažetijih maksima.
(Sjetimo se
ovdje tek dviju besmrtnih lecovih: «Nepismeni moraju diktirati» i «Jedino brzo,
cijene rastu»).
Radek je
nimalo konvencionalni promatrač koji dobro poznaje život, pa su mu zaključci
sve ironičniji i ubojitiji, no nikad se ne gube u ogorčenom i
ozlojeđenom/zagrižljivom «podučavanju» , to jest u onoj odbojnoj didaktičnosti
naših starih racionalista.
Radek je
gotovo sav u aktualnim trenucima. Mnoge bih stihove Ladislava Radeka što ćete
ih naći u ovoj knjizi mogao u predgovoru što ga čitate citirati kao vrsne. A ne
tek aktualne.
Recimo:
Dok
vrag brusi rogove
nemojmo
anđelima
rezati
krila!
Ali to nije namjena ovoga proslova. Već mu je cilj da vas
privuče: da ga pročitate i da odmah potom, ne ispuštajući knjigu iz ruku
krenete dalje.
Sve u
svemu, autor nas bodri. kaže:
Ni
smrti se neću predati.
Neka me uhvati
– živoga!
Supotpisujemo se, zar ne?
Igor Mandić, 1995.
Dakako, poente su zaključci, već po definiciji, ali takvi za
koje ne tražimo i ne pretpostavljamo nikakav uvod. Radekove poente ubadaju u
srž stvari – bilo općih mjesta, bilo aktualne politike – ali ne tako i ne stoga
da bi one prokrvarile!
Njegovi su
aforizmi i maksime velikodušni, čak i u svojemu satiričkome obličju, pa ne
pokazuju takovu narav koju bismo odbacili poradi cinizma. Mislim da je to
značajna osobna vrlina i spisateljska odlika Ladislava Radeka, koja ga
razlikuje od zlobnih nametnika, što «pametuju» u razorne svrhe. Zato on i s
pravom uzima sebi slobodu, da vlastiti aforizam nazove «radekizam», što nas ne
mora navesti da njegovu novu knjigu uzmemo kao «katekizam» (suvremene
aforistike i epigramatike), jer bi takva pretencioznost bila protivna njenom
cjelokupnom satiričkome usmjerenju. Ali, u svakom slučaju «OBRAZ U NALIČJU»,
dobro je listati pomno i na vlastitu odgovornost – kao i svaku sličnu knjigu
općih mudrosti – nadajući se (da: upravo tako, a ne «bojeći se»!) da će nam
poneki «radekizam» otkriti i naše vlastito naličje obraza!
Dr. Ivan Kalinski, 1998.
Uporno gradeći putove vlastite gnomike – ma bilo to
metonimijski ili nemetonimijski, bilo to s neočekivanim odstupanjem od slogovne
sheme, tj. sa tzv. prevarenim očekivanjem – i određujući se spram svih
pojavnosti izraznom oštrinom napojenom plemenitošću, u najsretnijim trenucima
stvaralačke pustolovine Radek nas uporno i iznova svraća onim iskustvenim aksiomima
koji su bitan korektiv karakteruzacije svih nezgrapnosti mentalnih ljudskih
pokreta, ali i svjestan činjenice kako njegova vršna izravna ili simbolička
prodornost može biti stigmatizirana. Dogodi li se to, nerijetko tako i jest,
pravi meštar zna da je pogodio u samo središte mete i da je ona osnovna njegova
stvaralačka motiviranost zasvagda zadobila opravdanost i obrazložnost: «Ne
treba se/ plašiti/ onih/ koji zvone/ treba se/ bojati/ onih/ koji/ cinkaju!/».
Osim što je izvrstan satirik – izravan, aktualan, formalno
odvagnut i s mjerom, Radek je prije svega – odličan pjesnik i daroviti
dugogodišnji glazbenik i – kao takav – dio šireg (prije svega kajkavskog)
književnog konteksta. No, u svojim aforizmima, radekizmima, svojom ironijom i
satirom on je dio svjetskog književnog konteksta, nastavljajući time nit
antičkog, francuskog i europskog «prosvjetiteljstva» interpolirajući jedno
vrijeme i njegovu «životinjsku farmu» u stanovite, poviješću izgravirane
književne modele) i uzaludne – vječite – borbe s vjetrenjačama… dajući nam
istodobno do znanja da i naše vrijeme ima «porotu» - porotu koja ostaje na
distanci, pa ako zbog ničeg a ono već i zbog toga da nam vrijeme ne ostane
plošno i dvodimenzionalno.
Dr. Stjepan Hranjec, 2003.
A o čemu hoće Radek reči rieč? O onome poradi čega aforizam i jest – kratko,
efektno, duhovito fpičiti ili natepsti koju društvenu nakaznost. Dvodijelnost Radekove zbirke sugerira i
tematsku razdjelnicu: prvi će dio,''Pepeo i žeravice naše svakodnevice'' biti
našpinčen, kako i podnaslov ističe, na sve ovo naše jadno, bijedno i sramotno
današnje – nesretne hrvatske podjele (Nema više rata. Mir sad caruje. Tek
Hrvat na Hrvata oštro laje), bavljenje stranačkim, to jest vlastitim a ne
narodnim probitkom (Dok teške brige narod dave; mnoge se stranke samo sobom
bave), bezobrazno bogaćenje pretvorbom (Sloboda se stjecala krvavo. A
velika bogatstva prljavo!), suočenje s egzistencijalnim problemom (Zbog
toga što su se jedni debelo uhljebili, koricu kruha drugi su izgubili).
Drugi dio,''Mini maksime'',
poopćuje Radekovo, dakle i čovjekovo iskustvo, zamjenjujući aforističku
britkost mudrošću sentence. Da bude dopadljiv, Radek poruku gradi na kakvom
kolokvijalnom izričaju, drag mu je ''animalistički aforizam'' (Neki moćni
bikovi uporno nastoje od volova napraviti svete krave; Nekad smo se bavili
svinjskim polovicama, danas nas dave tek tuste svinjarije), ili pak polazi
od političke metaforike - Kad novinarske patke maglom prijete, političke
guske odmah u nju slete – dižući je time na svevremensku (poslovičku )
razinu…
Ernest Fischer (1995.)
Očitovanje osobnog duboko humanističkog svjetonazora, osim u
antiratnim epigramima («Ratno iverje»), aforizmima i maksimama (i svojim
izvornim «antimaksimama»), radek će iskazati i u brojnim tekstovima
inspiriranim «vječnim» ili najaktualnijim političkim temama.
U oba slučaja, međutim, njegova će dobro odabrana poanta
značiti i djelatno upozorenje (kao npr. u epigramu: «Hrvati/ se moraju/ vječno/
za svoju/ sreću/ hrvati!»), ičli pak benevolentnu životnu poruku: « Kad
ponestane/ novca,/ striže se/ i oguljena/ ovca!» (epigram iz ciklusa «Piljevina
svakodnevnice»).
Valja,
također, zaključno reći kako Ladislav Radek svoju britku satiričku misao
pretežito gradi na prepoznatljivim značejskim oprekama riječi, premda mu nije
strana ni duhovita igra riječima (kao na primjer Gavrilo Princip kao trajni
srpski politički «princip» i tsl.). U svakom slučaju pred nama je autor koji
nam i svojom novom knjigom nepretenciozno i iz različitih aspekata razotkriva
naličja ljudskog života, kako bismo u ovom našem (ne)vremenu lakše sačuvali
duševno zdravlje i – vlastiti obraz.
Nema komentara:
Objavi komentar